Samarbete gav ökad kunskap om luftflöden

Publicerad:
Interiörbild från väntrum på Skaraborgs Sjukhus

Vilken miljöpåverkan ger det att ventilera bort risk för smittspridning i vårdlokaler? Hur påverkar det energianvändning och inomhusklimat i byggnaden? Och vad kostar det? Chalmers tekniska högskola släppte i dagarna rapporten ”Luftflöde i vårdlokaler – med ett fastighetstekniskt perspektiv”, som svarar på just dessa frågor.

Rapporten, som riktar in sig på vårdrum, undersökningsrum och väntrum, har tagits fram i samarbete mellan Västra Götalandsregionen (VGR), Chalmers tekniska högskola och teknikkonsultföretaget CIT Renergy.

– Samarbetet mellan oss regioner, näringsliv och akademien har fungerat väldigt bra och har varit en framgångsfaktor i det här arbetet, säger Cajsa Lindström, energistrateg inom Västra Götalandsregionen.

Väl fungerande ventilation är en förutsättning för att begränsa risken för luftburen smitta. Då kan det vara lätt att tänka att en ökad ventilation alltid är bättre. Eller?

– Att ett ökat luftflöde minskar risken för smittspridning vet vi sedan innan, men till vilken kostnad för övrig inomhusmiljö, energiförbrukning, miljön och i rena pengar? Vi såg att det saknades ett samlat underlag kring just de här frågorna och ville höja vår kompetens inom området, fortsätter Cajsa.

– I vårt arbete med rapporten har vi försökt få med alla aspekter av ett ökat luftflöde. Det är förvånansvärt unikt och ett värdefullt underlag för att kunna ta fram riktlinjer som både vårdhygieniker och VVS-ingenjörer kan enas kring, säger Peter Filipsson, projektledare på CIT Renergy och en av dem som skrivit rapporten.

Arbetet som delfinansierats av VGR, har genomförts på uppdrag av brukarråden för VVS och Hållbarhet inom Program för teknisk standard (PTS). PTS är en samverkansorganisation mellan landets regioner med syfte att ta fram enhetliga kravställningar för vårdlokaler.

Läs rapporten i sin helhet