Bussdepån i Järnbrott – ett framtidsprojekt för hållbar kollektivtrafik

Publicerad:

Efter över tio år planering och drygt två års byggtid står nu Bussdepå Järnbrott redo att tas i bruk. Projektledare Emma Westerberg berättar om en resa fylld av tekniska utmaningar, samverkan och klimatambitioner – och om hur en nyckelanläggning för framtidens eldrivna kollektivtrafik nu tar form.

Från idé till verklighet

Redan 2012 började de första anteckningarna om projektet ta form. Sedan dess har mycket hänt. Den nya depån, som byggs i egen regi av Västra Götalandsregionens fastighetsförvaltning, är anpassad för en helt eldriven bussflotta och kommer att kunna ta emot cirka 100 bussar. Anläggningen omfattar verkstäder, tvätt- och städhallar, kontor och personalutrymmen – allt för att skapa en effektiv och hållbar driftmiljö. Det är den första bussdepån som VGR bygger själva.

– Det har varit en lång resa, men också en väldigt lärorik och rolig sådan, säger Emma Westerberg. Vi har byggt en depå från grunden, vilket inneburit att vi behövt förstå och utforma flöden och funktioner som vi inte tidigare haft erfarenhet av.

Elektrifiering och tekniska utmaningar

En av de största förändringarna under projektets gång var omställningen från att vara en depå för fossila bussar till att bli en anläggning som ska stötta Västtrafiks eldrivna bussflotta – en omställning som kom mitt i planeringsfasen.

– Det krävde helt nya tekniska lösningar, inte minst i samarbete med Göteborg Energi som behövde säkra tillräcklig elkapacitet, berättar Emma Westerberg.

Samverkan och social hållbarhet

Projektet har involverat många aktörer – från Västtrafik och entreprenörer som Skanska, till Göteborgs Stad och närliggande verksamheter som skolor.

– Vi har haft ett nära samarbete med skolan som ligger precis intill den nya bussdepån. Där har Skanska bjudit in elever, byggt blomlådor och arbetat aktivt med kommunikation. Det har varit viktigt för oss att vara en god granne, säger Emma.

Klimatfokus i varje steg

Bussdepå Järnbrott är inte bara en tekniskt avancerad anläggning – den är också ett föredöme i klimatarbete. Genom medel från Västra Götalandsregionens klimatpott har projektet kunnat genomföra flera klimatkompenserande åtgärder.

– Vi har valt klimatförbättrad betong och armering, installerat solceller och byggt system för att återanvända dagvatten i tvätthallarna. Även asfalten är vald med klimatpåverkan i åtanke, säger Westerberg.

Bussdepån invigd

12 augusti lämnades bussdepån över till Västtrafik och deras trafikoperatör.

– Det känns fantastiskt att vi hållit både tidplan och budget. Det är ett kvitto på ett väl genomfört projekt, säger Emma.

Med Bussdepå Järnbrott tar Göteborg ett stort kliv mot en mer hållbar kollektivtrafik – och visar hur framtidens infrastruktur kan byggas med både teknik, miljö och människor i fokus.