Upphandling och krav

Fastighet, stöd och service medarbetare är experter på Västra Götalandsregionens lokaler. Vi utvecklar och underhåller fastigheterna så att de fungerar för olika verksamheter under lång tid och är beställare vid ny- och ombyggnationer.

Etiska och sociala krav

Ska du lämna ett anbud  på en av våra upphandlingar är det bra att känna till att vi ställer etiska och sociala krav på de företag vi samarbetar med och vi har även ett samarbete med Skatteverket för att förebygga ekonomisk brottslighet.

Det är viktigt för oss att de företag vi anlitar är seriösa. De vi arbeta tillsammans med använder sig inte av svart arbetskraft, sköter sina redovisningar samt betalar skatter och avgifter.För att kontrollera anlitade företag använder vi Skatteverkets arbetsmetod för att förebygga ekonomisk brottslighet.Infoblad VGR samarbete med Skatteverket.pdf

Mänskliga rättigheter och social hänsyn

Många av de varor vi köper tillverkas i länder med utbredd fattigdom där det förekommer brott mot mänskliga rättigheter. Vi vill därför säkerställa att våra inköp inte gynnar företag som bryter mot dessa. Social hänsyn innebär att vi ställer krav för att en ökad delaktighet och tillgänglighet i samhället ska uppnås.

Det innebär att ingen ska missgynnas på grund av sitt kön, etnicitet, ålder, funktionsnedsättning, sexuella läggning, könsöverskridande identitet och yttring, religion och trosuppfattning med mera.Våra etiska och sociala krav i upphandlingar grundas i Lagen om offentlig upphandling, konventioner från Förenta Nationerna (FN) och Internationella arbetsorganisationen (ILO).

Uppförandekod för leverantörer

Samtliga regioner och landsting i Sverige samarbetar för att ställa och följa upp etiska krav i upphandlingar. Samarbetet har lett fram till en uppförandekod för leverantörer som är ett krav i våra upphandlingar.

Uppförandekod för leverantörer.pdf

Etiska och sociala krav

Etiska och sociala krav

Ska du lämna ett anbud  på en av våra upphandlingar är det bra att känna till att vi ställer etiska och sociala krav på de företag vi samarbetar med och vi har även ett samarbete med Skatteverket för att förebygga ekonomisk brottslighet.

Det är viktigt för oss att de företag vi anlitar är seriösa. De vi arbeta tillsammans med använder sig inte av svart arbetskraft, sköter sina redovisningar samt betalar skatter och avgifter.För att kontrollera anlitade företag använder vi Skatteverkets arbetsmetod för att förebygga ekonomisk brottslighet.Infoblad VGR samarbete med Skatteverket.pdf

Mänskliga rättigheter och social hänsyn

Många av de varor vi köper tillverkas i länder med utbredd fattigdom där det förekommer brott mot mänskliga rättigheter. Vi vill därför säkerställa att våra inköp inte gynnar företag som bryter mot dessa. Social hänsyn innebär att vi ställer krav för att en ökad delaktighet och tillgänglighet i samhället ska uppnås.

Det innebär att ingen ska missgynnas på grund av sitt kön, etnicitet, ålder, funktionsnedsättning, sexuella läggning, könsöverskridande identitet och yttring, religion och trosuppfattning med mera.Våra etiska och sociala krav i upphandlingar grundas i Lagen om offentlig upphandling, konventioner från Förenta Nationerna (FN) och Internationella arbetsorganisationen (ILO).

Uppförandekod för leverantörer

Samtliga regioner och landsting i Sverige samarbetar för att ställa och följa upp etiska krav i upphandlingar. Samarbetet har lett fram till en uppförandekod för leverantörer som är ett krav i våra upphandlingar.

Uppförandekod för leverantörer.pdf


Skärpta krav på insyn i nya upphandlingar

Västfastigheter bygg och förvaltning inför nu tydligare krav på insyn och pristransparens i nya upphandlingar inom installations- och byggbranschen. 

Syftet är att säkerställa att Västra Götalandsregionens medel används på ett korrekt sätt och att seriösa aktörer ska kunna konkurrera på lika och schyssta villkor.

Varför höjer vi kraven?

Konkurrensverket har konstaterat omfattande problem inom installations- och byggbranschen, bland annat dolda rabattupplägg, bonusar och krediteringar som inte alltid redovisas för beställaren.

För att stärka transparensen och bidra till sund konkurrens inför nu Västfastigheter bygg och förvaltning successivt tydligare krav på insyn i nya upphandlingar.

Hur fungerar insynen i praktiken?

Insynen omfattar endast information som är relevant för uppdraget och syftar till att säkerställa att faktureringen motsvarar verkliga kostnader, rabatter och eventuella bonusar kopplade till uppdraget.

Om känslig företagsinformation förekommer i ekonomisystemet kan detta hanteras genom att en oberoende part granskar uppgifterna. Insynen innebär inte att Västfastigheter bygg och förvaltning får tillgång till affärshemligheter eller strategisk information.

Är kraven lagliga och rimliga?

Ja. Enligt den juridiska bedömning som gjorts i samband med upphandlingarna är kraven förenliga med lagen om offentlig upphandling (LOU) och EU-domstolens praxis om proportionalitet.

Det innebär att kraven bedöms vara både nödvändiga och proportionerliga för att stärka sund konkurrens och motverka oegentligheter.


Upphandling och förfrågningsunderlag

Här hittar du information om hur du lämnar in anbud på ny- och ombyggnationer enligt Lagen om offentlig upphandling.

Upphandlingssystemet med förfrågningsunderlag, innehåller alla Västra Götalandsregionens upphandlingar. Våra upphandlingar är märkta med "Västfastigheter". 

Förfrågningsunderlag